SVEČANO OTVARANJE 56. BEMUSA – JONAS KAUFMAN

01. 10. 2024.

Zvezda najvećih svetskih operskih scena od Metropoliten opere preko Kovent gardena do Bečke opere, osvetliće svojim nastupom scenu Plave dvorane Sava centra 1. oktobra u 20 časova i tako obeležiti početak našeg najznačajnijeg festivala umetničke muzike. Operski sladokusci, ali i ljubitelji filmske muzike, uživaće u najlepšim tenorskim arijama i filmskim muzičkim hitovima. Uz Jonasa Kaufmana, na koncertu će nastupiti dirigent Johen Rider i Vojvođanski simfonijski orkestar.

Centar beogradskih festivala kao izvršni producent Bemusa, na susretu sa predstavnicima medijaa u Botaničkoj bašti, najavio je da nemačko-austrijski tenor Jonas Kaufman, trenutno jedna od najvećih zvezda operske scene, nastupa prvi put u Beogradu.

Nastup Jonasa Kaufmana, uz nemačkog dirigenta Johena Ridera i Vojvođanski simfonijski orkestar, na otvaranju 56. Bemusa ujedno označava spektakularni povratak ovog festivala na veliku scenu Sava centra.

Umetnički direktor festivala Bojan Suđić je istakao da je Bemus osnovan sa namerom da se promoviše klasična muzika i da se utemelji kulturni pravac koji su tadašnja država i grad Beograd hteli da plasiraju, dovodeći najveće umetnike i ansamble. Bemus je od samog početka bio zamišljen kao najvažniji muzički događaj u Beogradu, a i danas se ulažu veliki napori da se održi visoki renome festivala, uz prisustvo najvećih zvezda.

Prodaja ulaznica za koncert Jonasa Kaufmana počinje u petak, 28. juna. Tokom septembra biće objavljeno i više informacija o programu festivala.

JONAS KAUFMAN

Jonas Kaufman (Jonas Kaufmann), koga je „Telegraf” (The Telegraph) proglasio za „najvećeg svetskog tenora”, ostvario je preko 70 uloga u vodećim svetskim operskim kućama. Pohvalivši njegovo „prefinjeno muziciranje”, „NJujork tajms” (The New York Times) je Kaufmanovo pevanje opisao kao „spoj muževnosti i nežnosti”, sa „kristalno jasnim visokim notama”. NJegovi nastupi su hvaljeni ne samo zbog izuzetne vokalne tehnike, već i zbog dubokog utiska koji ostavljaju na publiku. „On tumači svaku ulogu sa takvom predanošću da kod gledalaca izaziva utisak da to delo izvodi poslednji put” („Telerama”/Telerama).  

Πored operskog repertoara, Kaufman je poznat kao jedan od najvećih interpretatora solo pesama (Lied) današnjice. NJegovi nastupi i snimci doneli su mu veliki broj priznanja i nagrada, uključujući jedanaest nagrada Eho/Opus klasik, dok mu je nagradu „Pevač godine” dodelilo više časopisa klasične muzike, među kojima su „Opernvelt” (Opernwelt), „Dijapazon” (Diapason) i „Mjuzikal Amerika” (Musical America). Odlikovan je Ordenom umetnosti i književnosti u rangu viteza (Chevalier de l’Ordre de l’Art et des Lettres) i imenovan za člana bavarskog Ordena Maksimilijana (Maximiliansorden). Godine 2022. u Austriji je dobio najviše pevačko zvanje „kamerzengera”  (Kammersänger), dok mu je 2024. uručen francuski Orden Legije časti (Ordre de la Légion d’honneur).   

U prošloj sezoni Kaufman je, između ostalog, nastupao u Bavarskoj državnoj operi, Bečkoj državnoj operi, Ciriškoj operi, Milanskoj skali, Teatru San Karlo u Napulju i Kraljevskoj operi u Londonu. Imao je i svoj dugo očekivani debi u ulozi Tanhojzera na Uskršnjem festivalu u Salcburgu. Povodom stogodišnjice festivala, Kaufman je održao koncert u Areni di Verona, zajedno sa Sonjom Jončevom i Ludovikom Tezijeom.  

Na početku nove sezone, nakon niza odigranih uloga Otela i nove postavke opere „Turandot” u Bečkoj državnoj operi, Kaufman je izveo prvi čin opere „Valkira” na koncertima krajem 2023. godine sa Berlinskom filharmonijom i Kirilom Petrenkom, a zatim i seriju koncerata („The Sound of Movies”) u Baden-Badenu, Pragu, Napulju i Minhenu. Posle nove postavke „Đokonde” na Uskršnjem festivalu u Salcburgu i u Teatru San Karlo u Napulju, izvodio je „Aidu” u Bavarskoj državnoj operi i „Andrea Šenijea” u Kraljevskoj operi u Londonu. Planirani nastupi do kraja godine uključuju koncerte na sceni na otvorenom Teatru u parku u Beču i Kurparku u Visbadenu, kao i koncertna izvođenja drugog čina „Tristana i Izolde” u Gštadu i Baden-Badenu.      

Kaufman je stekao slavu kao izvođač francuskog, nemačkog i italijanskog operskog repertoara i kao koncertni pevač. Među njegovim najpoznatijim ulogama su Don Hoze, Verter, Don Karlo, Otelo, Andre Šenije, Mauricio, Loengrin, Parsifal i Florestan, koje je izvodio u operskim kućama kao što su Skala, Kovent garden, Bavarska državna opera, Metropoliten opera, Ciriška opera, Pariska opera i Bečka državna opera.  

Rođen u Minhenu, Jonas Kaufman je završio vokalne studije na Visokoj školi za muziku i pozorište (Hochschule für Musik und Theater München) u rodnom gradu. Pored toga, pohađao je majstorske kurseve kod Hansa Hotera, DŽejmsa Kinga i Jozefa Meterniha. Tokom prvih godina na sceni Državnog pozorišta u Zarbrikenu nastavio je svoju obuku kod Majkla Roudsa u Triru.

JOHEN RIDER

Nemački dirigent Johen Rider (Jochen Rieder) je redovni gost vodećih svetskih operskih kuća i koncertnih dvorana, kao što su Milanska Skala, Karnegi hol, Alte oper u Frankfurtu, i sarađuje sa najpoznatijim solistima i orkestrima današnjice. Naročito je poznat kao interpretator nemačkog i italijanskog operskog repertoara, a njegove interpretacije i snimci redovno dobijaju pohvale stručne kritike širom sveta.

Tokom godina, Rider je uspostavio intenzivnu muzičku saradnju i profesionalno prijateljstvo sa tenorom Jonasom Kaufmanom. Zajedno su nastupali u dvoranama širom sveta među kojima su Rojal festival hol i Barbikan centar u Londonu, Berlinska filharmonija, Minhenska filharmonija, Festivalska dvorana u Baden-Badenu, bečki Koncerthaus, Teatar Šanzelize u Parizu, Palata lepih umetnosti u Briselu, Centar umetnosti u Seulu, Sidnejska opera, Konserthebau u Amsterdamu, Elb filharmonija i Arena u Veroni, pored mnogih drugih. Pored koncertnih nastupa, Kaufman i Rider ostvarili su više zajedničkih CD i DVD snimaka za kompaniju SONY, koji su nagrađeni priznanjima „Eho klasik“  i „Opus klasik“.

Rider nastupa sa mnogim poznatim orkestrima kao što su Kraljevski filharmonijski orkestar, Filharmonijski orkestar milanske Skale, Londonski filharmonijski orkestar, Simfonijski orkestar Radio Berlina, Orkestar Brukner iz Linca, Praški simfonijski orkestar, Rezidencijalni orkestar iz Haga i Simfonijski orkestar Bi-Bi-Si-ja. Od skorašnjih nastupa, izdvajaju se koncerti sa sopranom Aidom Garifulinom u Beču, Pragu i Moskvi.

VOJVOĐANSKI SIMFONIJSKI ORKESTAR

Respektabilan ansambl visokog interpretativnog nivoa na domaćoj umetničkoj sceni formiran je februara 2011. godine kao Vojvođanski simfonijski orkestar, nastavljajući rad Vojvođanskih simfoničara. U proteklom periodu uspešno je izveo preko sedamdeset premijernih programa, s učešćem svetski priznatih domaćih i stranih dirigenata i velikog broja atraktivnih solista među kojima su Miša Majski, Nemanja Radulović, Ivo Pogorelić, Stefan Milenković, ansambl „Janoška“ i mnogi drugi.

U septembru jubilarne 2021/2022. sezone, Vojvođanski simfonijski orkestar je prvi put imao šefa dirigenta, Aleksandra Markovića, uglednog umetnika međunarodne karijere koji je na toj poziciji bio do juna 2023. U to vreme ostvareno je veličanstveno izvođenje Verdijevog Rekvijema u saradnji s Horom Opere SNP-a i međunarodnim kvartetom solista. Veliki uspeh bio je i Markovićevo tumačenje Druge simfonije Gustava Malera, da bi u septembru 2022. (4. Korzo) naš orkestar pod njegovim vođstvom sarađivao i s Julijanom Rahlinom, jednim od najslavnijih violinista našeg vremena. Saradnja Vojvođanskog simfonijskog orkestra i dirigenta Aleksandra Markovića nastavljena je i ove koncertne sezone (2023/24), uspešnim nastupom na otvaranju 43. izdanja Novosadskih muzičkih svečanosti s pijanistom Ivom Pogorelićem, oktobra 2023, kao i marta 2024. godine u Beogradu.

Ansambl i u tekućoj sezoni nastavlja da niže uspehe sarađujući s renomiranim  dirigentima i solistima, te je važno pomenuti poslednji, Novogodišnji gala koncert, na kojem je Vojvođanskim simfonijskim orkestrom dirigovao maestro Gabrijel Bebešelja, a solista bio slavni violinista Maksim Vengerov.